SEO mythes onder de loep

We worden regelmatig benaderd door bedrijven met de vraag of wij niet graag bovenaan in Google willen staan. En eerlijk is eerlijk, wie wil dat nu niet?

Ieder zichzelf respecterend bedrijf wil immers veel bezoekers op haar website. Het liefst willen we dat het gaat om relevante bezoeken die leiden tot conversies.

Mythes

In de wereld van de zoekmachine optimalisatieSEO SEO is het zichtbaar maken van je organisatie in zoekmachines. Je laat je onderscheidende meerwaarde zien om zo bezoekers naar jouw website te trekken en te bevorderen tot conversie op jouw website. zijn nogal wat cowboys actief. Bedrijven die claimen dat zij jouw organisatie gegarandeerd bovenaan in Google kunnen krijgen. Ze zeggen te beschikken over exclusieve kennis en trucs toe te kunnen passen die andere SEOSEO SEO is het zichtbaar maken van je organisatie in zoekmachines. Je laat je onderscheidende meerwaarde zien om zo bezoekers naar jouw website te trekken en te bevorderen tot conversie op jouw website. professionals niet kennen.

Gegarandeerd bovenaan in Google bestaat niet.

Deze black hat SEO’s maken misbruik van je gebrek aan kennis over zoekmachine optimalisatie. Google is overigens heel transparant als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Hieronder zet ik een aantal mythes op een rijtje.

Wij melden je aan bij alle zoekmachines op het internet.

Je hoeft een website echt nooit aan te melden bij zoekmachines! Een zoekmachine indexeert de website vanzelf (mits er geen technische belemmeringen zijn). Sowieso zijn er maar een klein aantal zoekmachines echt relevant voor jouw organisatie en dat zijn waarschijnlijk de meest gebruikte zoekmachines.

Wat men waarschijnlijk bedoeld is dat je website url wordt aangemeld op talloze index websites zoals bijvoorbeeld startpagina. Deze methode levert je geen SEO voordeel op, integendeel.

Wij hebben een exclusief samenwerkingsverband met Google.

Wanneer je dit hoort ben dan op je hoede. Er bestaat wel een Google partner certificatie programma maar Google gaat geen exclusieve samenwerkingsverbanden aan. Je kan op de website van Google overigens eenvoudig controleren of het betreffende bedrijf een Google certificering heeft.

Wij kennen speciale trucs met een gegarandeerde hoge ranking.

Er zijn geen trucs die je een streepje voor geven op de rest. Sterker nog, Google probeert alle websites die trucs toepassen uit haar zoekresultaten te bannen. Google is enkel geïnteresseerd om haar gebruikers relevante resultaten te laten zien. Het gaat dus om de content of beter gezegd jouw toegevoegde waarde voor je potentiële klanten.

Het gaat niet om het aantal links die naar jouw website verwijzen maar om de kwaliteit van deze links. Zoals ik in het vorige punt ook al aanhaalde; Google is enkel geïnteresseerd in relevante content. Het toevoegen van je website url aan duizenden linkbuilding websites werkt uiteindelijk averechts. Dat wil zeggen dat je het risico loopt dat Google jouw website zelfs lager gaat indexeren.

De juiste sleutelwoorden zijn de sleutel tot succes.

Sleutelwoorden, oftewel meta keywords (of meta tags) in het engels, waren ooit inderdaad belangrijk. Sleutelwoorden zijn steekwoorden die worden toegevoegd ‘onder de motorkap’ van een website om de zoekmachine te vertellen waar deze website over gaat. Inmiddels is deze methode zwaar verouderd en biedt het hanteren van deze methode geen meerwaarde meer. Partijen die op deze manier hopen te scoren leven in het verleden en mogen zich geen zoekmachine specialist meer noemen. Bekijk de onderstaande video waarin Matt Cutts van Google uitlegt waarom zij geen meta tags meer gebruiken of lees het volledige artikel hier.

Deze inhoud is niet beschikbaar

Om deze inhoud te kunnen bekijken dien je akkoord te gaan met het plaatsen van "third party" cookies. Lees meer in ons privacystatement.

Om een goede zoekmachine positie te verwerven dient een website de vraag van de (be)zoeker te beantwoorden. Het gaat niet slechts om gevonden worden maar vooral ook om zoekende partijen te wijzen op jouw toegevoegde waarde. Je wil uiteindelijk toch ook die conversie, die afspraak, die donatie etc. Klinkt simpel, toch? Er komt wel iets bij kijken maar het is geen hogere wiskunde zoals men je soms wil doen laten geloven.

“Bij zoekmachine optimalisatie gaat het niet alleen om gevonden worden maar vooral ook om het bieden van relevante content en toegevoegde waarde voor je potentiële klanten”

Tot slot

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie praten we vaak en voornamelijk over Google. Daarmee vergeten we bijna dat er ook nog andere zoekmachines bestaan die andere methodes hanteren. Het kan nooit kwaad om hier ook aandacht aan te besteden. Alhoewel Google nog steeds de marktleider is, zijn er steeds meer mensen die uitwijken naar privacy vriendelijke zoekmachines.

Wil je graag zelf je website optimaliseren? Download dan deze Starters Guide van Google.

Wil je dat wij je helpen om jouw website te optimaliseren?

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt. Lees meer in ons privacybeleid.

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten