DNS Service NL: Mijn avontuur

Update 30 maart:
Versio heeft n.a.v. een klacht de website dnsserviceadmin.nl offline gehaald ondanks alle uitleg.

Update 1 april:
Versio wil de website niet meer in de lucht brengen. Tot zover het goed bedoelde initiatief. Het is me opgevallen dat veel mensen alleen in het register van SIDN kijken en mogelijk op basis daarvan conclusies trekken. Ik heb de registrant gegevens daarom aangepast. Veel meer moeite wil ik er nu niet even niet meer in gaan steken.


Eens in de zoveel tijd word ik door klanten geattendeerd op vreemde e-mails en/of telefoontjes welke zij ontvangen aangaande hun domeinnamen. Vanwege het openbare karakter van domeinnaam registers ligt fraude helaas snel op de loer.

De valse factuur

Zo kreeg ik in januari een factuur doorgestuurd van DNS Service NL. De factuur kwam me bekend voor. Je raadt het al, de factuur is vals. Op de factuur wordt niet duidelijk gemaakt welke domeinnamen in rekening worden gebracht en ook staan er geen klantgegevens op. Omdat de factuur er qua opmaak voldoende realistisch uitziet, vreesde ik dat er toch mensen zijn die er intuinen.

Nader onderzoek

Ik was heel benieuwd wie er achter deze fraude zit. Helaas zijn alle contactgegevens op de factuur vals, waarschijnlijk op het Spaanse bankrekeningnummer na. Wel zag ik een e-mailadres met eindigend op een .nl domeinnaam. Deze domeinnaam checkte ik via de website van SIDN, een register waar je domeinnaam informatie voor .nl domeinnamen kan controleren. Wat schetste mijn verbazing: De domeinnaam bleek helemaal niet te zijn geregistreerd. Heej, maar dat is leuk.

Na een korte aarzeling besloot ik om deze domeinnaam zelf vast te leggen en er een webpagina op te plaatsen waarop ik mensen waarschuw om de factuur vooral niet te betalen.

En toen kwamen er reacties

Na het plaatsen van de waarschuwingspagina op dnsserviceadmin.nl ging ik door met de orde van de dag. Ik had eerlijk gezegd niet gerekend op reacties, maar die kwamen er wel. Gelukkig zijn de meeste reacties voornamelijk positief al was het in eerste instantie niet voor iedereen direct duidelijk wat de intentie van de website is. Sommige mensen dachten dat Communics achter de factuurfraude zat . Dat is dus niet zo. We’re the good guys.

Op 14 maart heb ik bovengenoemde website een update gegeven en deze blogpost geschreven om voor iedereen duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit. Hopelijk is de intentie en de boodschap nu voor iedereen voldoende helder. Het is helaas niet gelukt om de boodschap bij iedereen over te brengen. Heb je naar aanleiding van deze blog vragen, stel ze dan gerust via de contactpagina of via Twitter.

bianca
Bianca van de Poel

Eigenaar Communics