E-mail campagne: Do’s & don’ts

E-mail campagnes bestaan al een tijdje. Je kan ze inzetten om marketing en/of communicatiedoelstellingen te behalen. Wil je een nieuw product onder de aandacht brengen bij je bestaande klanten? Wil je jezelf presenteren en laten zien waar jouw organisatie goed in is? Een CD met e-mailadressen is zo aangeschaft. Een leuke e-mail opstellen zo is ook zo gedaan nu alleen nog versturen.Dat klinkt als een makkelijke klus.

Helaas, zit de effectiviteit van een e-mailcampagne niet het enthousiasme van de opsteller, hoe geweldig jouw product, dienst of geformuleerde boodschap ook is. Uiteraard wil je dat men kennis neemt van jouw bestaan en je geweldige toegevoegde waarde. Echter wanneer je een e-mail campagne verkeerd inzet, doet deze je meer kwaad dan goed. Hieronder geef ik een aantal tips die je op weg kunnen helpen om een betere e-mail campagne op te zetten.

Voorkom dat je wordt gezien als spam

Dit lijkt een enorme open deur maar blijft tot de dag van vandaag een relevante tip. De grens tussen spam (ongevraagd en in bulk verstuurd) en e-mail marketing is immers dun. Het versturen van spam is in Nederland verboden. Zorg er dus altijd voor dat je toestemming hebt gekregen van de persoon of organisatie in kwestie om hem of haar per e-mail op de hoogte te houden over relevante aanbiedingen en ontwikkelingen. Die CD met emailadressen is dus geen goed idee. Meer informatie over spam en de wettelijke regels vindt je hier. Bedenk ook dat wanneer de ontvanger jou ziet als spam dit ten koste gaat van je merk. Je wilt immers niet te boek staan als spammer.

Maak jezelf kenbaar

Ik ontvang regelmatig e-mails afkomstig van info of van admin. Deze e-mails gaan vrijwel altijd ongelezen de prullenbak in. Gebruik bij voorkeur je eigen naam en  niet alleen de naam van de organisatie. Dit maakt de e-mail aantrekkelijker en persoonlijker.

Individuele adressering

Adresseer de e-mail aan slechts één persoon. Hiermee geeft je jouw e-mail een persoonlijk tintje en zal men sneller geneigd zijn deze e-mail aandacht te geven. Af en toe ontvang ik zelfs e-mails waarbij de overige ontvangers gewoon zichtbaar zijn. Dit is niet ok. Je deelt hiermee de e-mailadressen met de overige ontvangers en de meesten zullen je dit niet in dank afnemen. Privacy schending of niet, het zal de effectiviteit van de campagne niet ten goede komen. Wil je de mailing toch aan meerdere personen tegelijk versturen, gebruik dan altijd het bcc veld. Of gebruik een e-mail client zoals bijvoorbeeld Mailchimp. Hierin kan je de ontvangers instellen terwijl de ontvanger van de e-mail toch enkel zijn of haar naam in het ontvangersveld ziet staan.

Afmelden

Geef ontvangers de mogelijkheid om zich af te melden zodat ze je e-mails niet langer ontvangen. Daarbij is het minstens zo belangrijk gehoor te geven aan dit verzoek. Tip: Vraag tijdens het afmeldproces waarom ze jouw e-mails niet langer wensen te ontvangen. Dit is bruikbare informatie om je campagnes te verbeteren.

Ken je klant en ben relevant.

Niet alle diensten en acties zijn even relevant voor al je klanten. Ken je klant en weet welke doelstellingen, uitdagingen en behoeftes hem dagelijks bezighouden. Hou bijzondere klantdata bij in een relatiebeheer systeem. Dit is bruikbare input voor je e-mailcampagne. Spreek je klant op individueel niveau aan en geef de inhoud gevoelswaarde mee die hem raakt.

Een e-mail met vrijwel geen tekst waarvan de afbeeldingen niet worden weergegeven

What they see, is what you get

Met de grote hoeveelheid aan e-mails die we per dag verwerken worden de meeste e-mails in eerste instantie slechts gescand. Zorg dat de layout van de e-mail tiptop is. De belangrijkste informatie die de aandacht moet pakken staat in de eerste alinea. De e-mail bestaat niet louter uit beeld maar ook niet enkel uit tekst. Een goede balans met korte teksten aangevuld met relevant beeldmateriaal zorgt voor een aantrekkelijke opmaak. Test de layout alvorens je deze naar iedereen verstuurt om te voorkomen dat ze een onleesbare e-mail in hun mailbox ontvangen. Ben kort, krachtig maar wel volledig. Het is prima als de e-mail in eerste instantie een vraag oproept als deze maar in dezelfde e-mail wordt beantwoord. Wat is het? Waarom is het interessant? En wat dien ik als ontvanger te doen? Indien je deze vragen beantwoordt in de e-mail dan zit je goed.

Mobiele campagnes

Inmiddels zijn smartphones niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Besef dat bijna de helft van alle e-mails onderweg vanaf een smartphone wordt gelezen. Speel hierop in door creatief om te gaan met zowel de vormgeving als de inhoud van de e-mail.

Leer van eerdere campagnes

Evalueer de resultaten van de campagnes (tussentijds) en pas de campagne eventueel aan. Borduur voort op de successen en leer van de fouten. Blijf innovatief en creatief.

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein