Enige tijd geleden schreef ik al eens over SEO mythes. Onlangs ontving ik een vraag van een klant die regelmatig wordt benaderd door bedrijven die wel de SEO voor hen willen doen. Daarbij komen de gebruikelijke kreten ter sprake zoals gegarandeerd bovenaan in Google, Keyword boosts etc…

Deze keer wilde iemand gratis links ruilen. Dit zou zogezegd goed voor de SEO zijn voor beide partijen, een zogenaamde win win situatie. Mijn klant voorzag hier geen problemen in. Links ruilen is niet zo onschuldig als het lijkt. Maar hoe herken je als leek de gevaren van malafide SEO praktijken?


1. Zorg voor basiskennis van SEO

Uiteraard hoef je jezelf niet om te scholen tot professionele SEO maar een beetje basiskennis kan geen kwaad. Door regelmatig artikelen te lezen over dit onderwerp is het vrij makkelijk om het kaf van het koren te kunnen onderscheiden.

2. Let op het toverwoord gratis

Wanneer men iets gratis aanbiedt, stel jezelf dan altijd de vraag waarom men juist jou iets gratis wil aanbieden. Ken je het bedrijf of kent het bedrijf jou? Zo niet zoek dan naar het ware motief. Wanneer het niet lukt om de reden achter het gratis aanbod te achterhalen laat het dan schieten.

3. Gouden bergen

Malafide SEO’s beloven vaak gouden bergen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het vaak ook zo. Garanderen ze je een plek bovenaan in Google? Hang dan op of klik weg. Beloven ze een zeer hoge Pagerank? Vraag dan eens op welke manier ze dit willen bereiken. Indien men geen openheid van zaken geeft of een vaag onbegrijpelijk verhaal ophangt, ook dan moet je wegwezen.

4. SEO pakketten

Indien je een kant en klaar pakket kan aanschaffen let dan op. Optimalisatie werkzaamheden verschillen namelijk per website. Dit is o.a. afhankelijk van het doel van je website en de branche waarin je actief bent. Biedt men een oplossing die iedereen past? No can do…

SEO is geen doos met trucs om bovenaan in Google te komen. Zonder toegevoegde waarde verdien je gewoon geen plek bovenaan.

5. Onnatuurlijke links

Google over linkuitwisseling

Zowel betaalde als via linkruil verkregen onnatuurlijke links doen je positie in de zoekmachine geen goed. Onnatuurlijke links zijn links die er uitsluitend voor bedoeld zijn om de zoekmachine te manipuleren. Indien de links niet relevant zijn voor de onderwerpen op je website dan is dit een onnatuurlijke link.

Voor sommige malafide SEO’s is het een sport om onnatuurlijke links zo natuurlijk mogelijk te laten lijken in de hoop dat je hapt. Matt Cutts (destijds hoofd spam bij Google) zei er het volgende over:

Links op je website dienen natuurlijk te zijn

Tot slot

Nu heb je een aantal handvaten hoe je malafide SEO / zoekmachineoptimalisatie praktijken kan herkennen. Zit je nog met onbeantwoorde vragen ten aanzien van dit artikel of wil je de mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie voor jouw website eens bespreken? Neem dan vrijblijvend contact op.