Het nut van website onderhoud

In gesprekken met klanten hoor ik vaak dat website-onderhoud alleen belangrijk zou zijn voor grote bedrijven of bedrijven die regelmatig wijzigingen aanbrengen op hun website.

Ik denk dat de verwarring vooral ontstaat door het woord “onderhoud”. Het roept associaties op met het onderhouden van een auto, waarbij regelmatige controles en onderhoudsbeurten nodig zijn, vooral als je veel rijdt. Dus, vraagt een website die niet vaak wordt bijgewerkt wel echt om onderhoud?

Heeft een website echt altijd onderhoud nodig?

Om maar meteen antwoord te geven op deze vraag; Ja, een website heeft altijd onderhoud nodig. Of het nou gaat om een enterprise website of een hobby website. Als je geen onderhoud verricht aan je website, kom je vroeg of laat in de problemen. Zelfs al wordt er nauwelijks nieuwe content op je website geplaatst. Hieronder leg ik uit hoe het zit.

Redenen om jouw website te (laten) onderhouden

Veiligheid

Een belangrijke reden voor website onderhoud is natuurlijk veiligheid. Alle websites, ongeacht hun grootte of complexiteit, zijn kwetsbaar voor beveiligingsproblemen. Dat is nu eenmaal inherent aan software.

Bovendien is een website deels openbaar toegankelijk waardoor het een potentieel doelwit kan zijn voor beveiligingsaanvallen. Om optimaal te blijven functioneren, moet een website dus regelmatig worden onderhouden.

Website onderhoud helpt o.a. bij het identificeren en verhelpen van beveiligingslekken, door software bij te werken naar de laatste versie. waardoor de website beter beschermd blijft tegen aanvallen.

Soms wordt er ten onrechte vanuit gegaan, dat als een website eenmaal veilig is, dat deze dan ook veilig blijft. Dat is helaas niet zo. Wat vandaag als veilig kan worden beschouwd, is morgen mogelijk onveilig.

Prestaties

Website onderhoud gaat overigens verder dan alleen beveiliging. Het zorgt er ook voor dat je website optimaal presteert en snel laadt. Dit heeft direct invloed op de gebruikerservaring van je bezoekers. En een betere gebruikerservaring leidt weer tot meer conversies.

Compatibiliteit

Webtechnologieën en browsers blijven evolueren. Onderhoud zorgt ervoor dat de website compatibel blijft met nieuwe browsers en apparaten, zodat je website ook in de toekomst goed blijft functioneren.

een illustratie van dataprocessen

Website onderhoud is een continue proces

In de hoop kosten te besparen krijg ik wel eens de vraag of het mogelijk is om een website maar één of twee keer per jaar te onderhouden. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat websites statische, onveranderlijke entiteiten zijn.

Deze veronderstelling klopt niet. Websites bestaan uit complexe softwareconfiguraties die voortdurend in verbinding staat met andere componenten, zoals servers, databases en third-party bibliotheken zoals bijvoorbeeld Javascript. Slecht enkele keren per jaar onderhoud verrichten heeft dus weinig zin.

Wat zijn de risico’s van slecht of geen onderhoud?

Er zijn verschillende risico’s wanneer een website niet goed wordt onderhouden. Je website gaat op den duur gebreken vertonen, foutmeldingen genereren en kan zelfs onbereikbaar worden. Bijvoorbeeld omdat de software van jouw website niet goed meer kan communiceren met de instellingen van de webserver.

Een ander groot risico is dat je website gehackt wordt. Je denkt wellicht: waarom zou iemand specifiek mijn website willen hacken? Het valt vast allemaal mee, toch? Overweeg de volgende vraag zorgvuldig:

Ben je bereid het risico te dragen op basis van een persoonlijke inschatting die je zelf niet volledig kan beoordelen?

De eindverantwoordelijkheid voor jouw website rust bij jou als eigenaar en niet bij de websitebouwer of de webhosting-partner. Wanneer je beslist om je website niet te (laten) onderhouden, dan zijn de gevolgen van die beslissing ook jouw verantwoordelijkheid.

Er staat wel iets op het spel

Wanneer je website niet meer functioneert, onbereikbaar wordt of gehackt wordt kan dit een behoorlijke impact hebben op je bedrijf. Vooral indien er persoonsgegevens buit gemaakt worden kan het een behoorlijk staartje krijgen. De schade die ontstaat kan onderverdeeld worden in:

  • Reputatieschade
  • Financiële schade
  • Juridische gevolgen
  • Continuïteitsproblemen

Voorkomen is beter dan genezen. Onderhoud je website goed. Heb je geen zin om dit zelf te doen? Dan staan we graag voor je klaar om dit voor je te doen.