Content sliders…. ze zijn bijna niet meer weg te denken. Het meerendeel van de websites op internet heeft er wel eentje. Sommige websites hebben er zelfs meerdere. Marketeers, webdesigners en opdrachtgevers, iedereen is er dol op. Echter je bezoekers zijn waarschijnlijk een stuk minder enthousiast dan jij.

Sliders worden op prominente delen van een website geplaatst. Via sliders kan je doorklikken naar een achterliggend artikel of een promotie. Ontwerpers bevelen ze vaak aan want ze zijn dynamisch, kunnen meerdere boodschappen in zeer korte tijd vertonen en ze zijn ruimtebesparend. Ze worden aangeprezen omdat ze gebruiksvriendelijk en conversie verhogend zouden zijn. Tot zo ver de pitch.

Niet effectief

Onderzoek wijst namelijk uit dat er slechts in zeer enkele gevallen (1%) wordt doorgeklikt naar een achterliggend artikel. In de meeste gevallen van die keren dat men wel klikt is dat op de eerste slide die men ziet. De achterliggende slides krijgen dus in veel gevallen niet de aandacht die de boodschap misschien wel verdient. Het probleem zit echter niet zo zeer in de slider zelf maar in het modebeeld van de slider dat daar mee samenhangt. Op een gegeven moment is men ze gewoon maar gaan implementeren. Zonder al te kritisch te zijn of ze wel effectief zijn. Een slider zien sliden kost tijd. Waarom zal de bezoeker van de website bereid zijn om te wachten op de volgende slide? De vorm dient in lijn dient te zijn met content en functie. Alleen dan zal de implementatie doeltreffend kunnen zijn.