Hoe nuttig zijn content sliders eigenlijk?

Content sliders zijn bijna niet meer weg te denken. Het meerendeel van de websites op internet heeft er wel eentje. Sliders worden op prominente delen van een website geplaatst. Content sliders kunnen meerdere boodschappen in zeer korte tijd vertonen en ze zijn ruimtebesparend. Via sliders kan je doorklikken naar een achterliggend artikel of een promotie. Ze worden aangeprezen omdat ze gebruiksvriendelijk en conversie verhogend zouden zijn. Marketeers, webdesigners en opdrachtgevers, iedereen is er dol op. Echter je bezoekers zijn waarschijnlijk een stuk minder enthousiast dan jij…

Sliders zijn vaak niet effectief

Onderzoek wijst namelijk uit dat er slechts in zeer enkele gevallen (1%) wordt doorgeklikt naar een achterliggend artikel. In de meeste gevallen van die keren dat men wel klikt is dat op de eerste slide die men ziet. De achterliggende slides krijgen dus in veel gevallen niet de aandacht die de boodschap op je website wel verdient.

Ondoordachte implementatie

Het probleem zit echter niet zo zeer in de slider zelf, maar in het feit dat mensen sliders zonder duidelijk gebruikersdoel zijn gaan implementeren. Over de content behoefte van de bezoeker is niet goed nagedacht. Het argument dat te vaak over tafel gaat is dat content sliders lekker dynamisch zijn. Het ziet er gelikt uit en dat komt professioneel over. De woorden bezoeker en klant hoor ik zelden.

Vorm volgt functie, niet andersom

Voor een slider geldt hetzelfde als wat voor vrijwel alle website elementen opgaat; De vorm dient altijd in lijn te zijn met de functie en niet andersom. Weet wat je bezoeker op (een specifiek deel van) de website hoopt aan te treffen. Laat de content op je website aansluiten op deze specifieke behoefte van de bezoeker. Soms kan hier een slider worden ingezet, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend. Wanneer je een slider plaatst op een plek waar deze recht doet aan de aard van de content, zal deze zeker meer doeltreffend zijn.