Je ontkomt er niet meer aan. Zelfs op de televisie vliegen de commercials je om de oren: “Creëer nu je eigen gratis website of webshop…” Dit klinkt geweldig maar is dat het ook en hoe gratis is het eigenlijk?

Uiteraard kan je opmerken dat dergelijke bedrijven kunnen worden beschouwd als concurrentie. Dit artikel dient dan ook in de juiste context te worden geplaatst. Ik krijg zo nu en dan de vraag wat nu het verschil is tussen de diensten die Communics biedt en de diensten van deze aanbieders. Waarom zou men betalen voor iets wat men ook gratis kan verkrijgen? Dat lijken mij terechte vragen.

Waarom gratis?

Je kan jezelf allereerst afvragen waarom men jou iets gratis wil aanbieden. Wat is het doel hiervan? Pure liefdadigheid? Natuurlijk niet. We weten vrijwel allemaal dat wanneer een commercieel bedrijf meer weggeeft dan aan inkomsten genereert dat het dan snel afgelopen is met de onderneming. Er dient altijd een verdienmodel te bestaan. Dit verdienmodel kan direct gekoppeld worden aan de ‘gratis’ website. Dus, zoek uit wat het verdienmodel van de aanbieder is en je weet waarom men jou iets gratis aanbiedt. Mij valt op dat veel gratis website aanbieders een verdienmodel hanteren dat gebaseerd is op het tonen van advertenties.

Wil jij dat jouw website vrij is van reclame door derden? Dan vallen de meeste gratis websites al af.

Wat is een website?

Wanneer ondernemers voor het eerst gaan nadenken over een website weet men vaak nog niet zo goed wat er allemaal bij komt kijken. Deze ondernemers zijn een geschikte doelgroep voor de gratis website builders. Immers wat je (nog) niet weet, kan je ook niet missen. Een website wordt soms gezien als een verzameling pagina’s op internet met teksten en plaatjes erop die jouw bezoekers informeren en proberen te overtuigen. Wanneer deze teksten en plaatjes in een gelikte vormgeving worden getoond, zijn sommigen al snel tevreden. Dit is dan ook precies wat je krijgt; Een gelikte template waarin je jouw teksten en plaatjes kan verwerken.

Domeinnaam

Je hebt dan nog geen eigen domeinnaam maar jouw website zal te vinden zijn op het domein van de betreffende aanbieder. Indien je een eigen domeinnaam wilt dien je deze alsnog te registreren. Meestal bieden dergelijke aanbieders dit wel aan tegen een bepaald bedrag per maand, niet gratis dus. Let er bovendien goed op dat jij de registrant wordt van de domeinnaam en niet de aanbieder. In het laatste geval zijn zij juridisch eigenaar van de domeinnaam (en kunnen zij ermee doen wat ze willen en jij niet) en dient er vaak een fors bedrag te worden betaald om deze alsnog in handen te krijgen. Uiteraard kan je dit dan aanvechten maar voorkomen is beter.

Jouw website beschikbaar met een eigen domeinnaam is niet gratis.

Gevonden worden

een onduidelijke url structuur in de gratis website kan negatief uitpakken voor je SEO
Het is voor veel ondernemingen essentieel dat hun website ook gevonden wordt. Sommige website builders hebben een zeer zoekmachine onvriendelijk karakter. De code (o.a. onleesbare url’s, het ontbreken van meta beschrijvingen) die zij genereren zijn onduidelijk en worden beschouwd als een ‘bad practice’ binnen de webdesign standaarden. Andere website builders hebben dit wat beter voor elkaar maar dan nog ben je vooral op je eigen kennis en kunde aangewezen om op de juiste termen gevonden te worden tussen je directe concurrenten. Indien je de tijd en moeite neemt om je in SEO te verdiepen dan heb je een redelijke kans om gevonden te worden. In alle andere gevallen zal je een SEO consultant met verstand van zaken in de arm moeten nemen en dat is wederom niet gratis.

Conclusie

Alle bovengenoemde factoren hoeven afzonderlijk geen belemmering te vormen om een website te maken via een gratis website builder. Wil je echter een reclamevrije website met een eigen domeinnaam en een goede vindbaarheid? Dan zijn er veel betere en uiteindelijk goedkopere alternatieven.