Sokpopmarketing

Sokpopmarketing, ook wel bekend als astroturfing, is een misleidende marketingtactiek waarbij waarbij nepaccounts of valse personages worden ingezet om positieve beoordelingen, reacties of andere vormen van ondersteuning te plaatsen en ook advertentiecampagnes kunstmatig te stimuleren om de indruk te wekken dat deze positieve ervaringen afkomstig zijn van echte gebruikers.

Doel van sokpopmarketing

Het doel van sokpopmarketing is om de verkoop, reputatie of naamsbekendheid van een product, dienst of merk te vergroten door het plaatsen van gunstige opmerkingen op geschikte online platforms. Helaas kan deze werkwijze averechts werken en het merk juist beschadigen als deze aan het licht komt.

Een sokpop is een valse online identiteit die meestal slechts een fictieve naam voor een social media profiel gebruikt.

Sokpopmarketing kan bijvoorbeeld bestaan uit het plaatsen van positieve of negatieve recensies op portals zoals Tripadvisor of Iens, aanbevelingen of afraders in reactie op blogartikelen of het creëren van een blog en deze delen via valse social media profielen om zo de indruk te wekken van een grote buzz rond de inhoud.

Sokpopmarketing is onethisch

Hoewel sokpopmarketing als marketingtactiek kan worden gebruikt, wordt het als onethisch beschouwd. Niet alleen kan het merk beschadigd raken wanneer deze werkwijze aan het licht komt, maar het kan ook leiden tot juridische problemen voor de organisatie die deze tactiek gebruikt.

Zorg er daarom voor dat je als organisatie op een ethische manier je marketingstrategie uitvoert en op een eerlijke en transparante manier communiceert met je publiek.

Bron: What is