Sokpop marketing is een vorm van misleiding (astroturfing) waarbij een online advertentiecampagne kunstmatig wordt gestimuleerd door het inzetten van valse identiteiten, terwijl het moet lijken dat de positieve ervaringen afkomstig zijn van echte gebruikers. Een valse online identiteit wordt ook wel een sokpop genoemd. Doorgaans is er vrijwel niets over deze ‘personen’ op internet terug te vinden. Meestal gaat het zelfs slechts om een fictieve naam voor een social media profiel.

Doel van sokpop marketing

Het doel van sokpop marketing is om verkoop, reputatie of naamsbekendheid te vergroten door via geschikte online platformen gunstige opmerkingen te maken over het product, de dienst of het merk. Een sokpop kan ook worden gebruikt om juist negatieve opmerkingen te plaatsen om bijvoorbeeld zo een concurrent te bekritiseren. Denk hierbij o.a. aan:

  • Het plaatsen van positieve of negatieve recensies op relevante portals (bijvoorbeeld Tripadvisor, Iens)
  • Het doen van aanbevelingen of afraders in een reactie op blog artikelen
  • Een blog maken en via valse social media profielen de artikelen zo veel mogelijk delen zodat lijkt of er veel buzz onstaat rondom de inhoud van het artikel

Onethisch

Sokpop marketing is onethisch. Wanneer een dergelijke werkwijze aan het licht komt zal het een averechts effect hebben en je merk juist beschadigen. Bovendien kan je als organisatie juridisch in de problemen komen wanneer je gebruik maakt van sokpop marketing.

Bron: What is