Recensies op internet, wie kent ze niet? Wanneer we online iets willen bestellen, als we ergens willen gaan eten, of tijdens de zoektocht naar een nieuwe leverancier zijn we al snel benieuwd naar de ervaring van anderen. Een recensie beïnvloedt met wie we zaken willen doen en met wie niet. Dit is uiteraard niet nieuw. Wat ook niet nieuw is, is dat recensies op grote schaal gemanipuleerd worden.

Denk aan bedrijven die hun directe concurrenten negatief beoordelen om er zo zelf beter uit te springen. Soms zie je bedrijven die juist tal van accounts aanmaken (sokpoppen) om zelf maar zoveel mogelijk positieve recensies te hebben. Deze praktijken zijn al jaren een doorn in het oog van consumenten, bonafide marketeers en zoekmachines. Wat deze bedrijven soms onderschatten is dat deze handelswijze meer kwaad dan goed doet op de langere termijn.

Mensen trappen er steeds minder in

In de zoektocht naar een product, dienst of organisatie beoordelen we veelal niet alleen de inhoud van de recensie zelf maar ook steeds vaker de context van de recensie. Dit levert ons een completer beeld op van met wie het bedrijf zoal zaken doet. Dit gegeven hangt overigens wel samen met andere factoren waaronder de betrokkenheid bij een product of dienst, de beschikbare tijd en internetvaardigheid.

Het plaatsen van neprecensies is slecht voor je merk! Een anonieme recensie wekt minder vertrouwen dan een recensie die herleidbaar is naar een bestaand persoon. Wanneer een organisatie alleen maar van deze anonieme recensies heeft, zal dit waarschijnlijk de wenkbrauwen doen fronsen bij lezers. Zodoende zal men minder snel geneigd zijn je product of dienst af te nemen.  Uiteindelijk kan het zelfs je merk beschadigen wanneer iemand, bijvoorbeeld een concurrent, een journalist, een opinieleider of gewoon een criticaster,  je publiekelijk gaat bevragen over deze recensies. Indien deze nep zijn val je al snel door de mand. Dit is nu net de aandacht die je niet wilt rondom je organisatie of merk. En helaas heeft negatieve buzz een groter bereik dan positieve.

Google trapt er ook niet in

Sowieso niet als je Google reviews gebruikt om recensies te tonen. Google is een big data bedrijf met geavanceerde algoritmes. Alhoewel er een hele industrie bestaat ten aanzien van het kopen van neprecensies (en clicks en links), is het bijna lachwekkend te denken dat Google dit niet herkent. Het kan een korte tijd goed gaan maar vroeg of laat achterhaalt het algoritme deze praktijk en deelt Google je een penalty uit.

Matt Cutts (voormalig hoofd van het webspam team bij Google) over Sock Puppet Marketing

Ben echt

Doe wat je zegt geldt vandaag de dag meer dan voorheen. Vroeger kon je er als bedrijf nog wel mee wegkomen als je je zaken niet op orde had. Slecht nieuws verspreidde zich immers minder snel en het was nauwelijks te controleren of een aanprijzing van een product door de organisatie zelf de wereld in was geholpen of door legitieme klanten. Nu is dat voorgoed verleden tijd. De beste manier om positieve recensies te verkrijgen is door heel goed je best te doen. Daarnaast kan het geen kwaad om mensen aan te moedigen iets leuks over je te zeggen.