Achterhaal de advertenties van je concurrenten in Google

Bianca van de Poel

2 minuten

Google Ads
Myriam Jessier

Google heeft recentelijk een aantal subtiele aanpassingen doorgevoerd aan de gebruikersinterface van haar zoekmachine. Hierdoor is het nu kinderlijk eenvoudig geworden om te zien met welke advertenties je concurrenten adverteren op Google.

Inzicht in de concurrentie

Als je weet met welke advertenties je concurrenten op Google actief zijn, dan geeft je dit verschillende inzichten:

  • Het geeft inzicht in trends die in jouw markt spelen.
  • Het geeft inzicht in de zoekwoorden en advertentieteksten die zij gebruiken.
  • Het geeft inzicht in hun positionering en aanbod waarop je kan inspelen

Door deze inzichten kan je jouw advertenties verder optimaliseren en zo kosten besparen. Hoe het werkt beschrijf ik hieronder.

1. Geef een zoekwoord in

Stel je hebt een bedrijf dat schoonmaakdiensten aanbiedt. In de zoekbalk van Google geef je dan bijvoorbeeld de zoekterm “schoonmaakbedrijf Den Bosch” in. Vervolgens verschijnen er verschillende advertenties.

2. Klik op het ‘meer opties’ icoontje

Afhankelijk van of je deze zoekopdracht via de mobiel of via de desktop uitvoert druk je op drie verticale puntjes of op het pijltje naast de advertentie. Vervolgens opent er een pop-up scherm met verschillende mogelijkheden.

screenshot van de optiepagina van een specifieke Google advertentie nadat op de drie verticale puntjes of het pijltje is gedrukt

Nadat je op “Bekijk meer advertenties” hebt geklikt zie je alle advertenties die op dat account actief zijn.

Advertentieoverzicht van een bedrijf

Kanttekeningen

Soms worden de advertenties verzorgd door een online marketing agency. Je ziet dan een heel groot aantal advertenties waarvan het merendeel niet relevant voor je is.

Het is ook belangrijk om op te merken dat het niet voldoende is om alleen te kijken naar de advertenties van je concurrenten. Het is beter om de volledige marketingcommunicatiestrategie van je concurrenten, waaronder hun website, social media en contentmarketing, onder de loep te nemen. Op deze manier krijg je een vollediger beeld van hun aanpak en kun je beter inspelen op hun zwaktes en jouw sterke punten.